Het is wat het is
Een klein schilderijtje kijkt je aan. Onmogelijk niet terug te kijken. Maar waar kijken we naar? Een rusteloze bewoner van een zacht aquarium? Het werkje trekt sterk de blik en de kunstenaar heeft daar alles voor in de strijd geworpen: de aantrekkelijke roze kleuren, dicht bij elkaar liggend. Natuurlijk de grote roze ‘pupil’. De lichte halvemaanvormige schijf links die het evenwicht opvallend verstoord. De Morandi-achtige tinten van de verticalen in de achtergrond. Een fraaie vlakverdeling, zo te zien met liefde geschilderd. Losjes ook, in de vlakken rechts zie je nog penseelstreken. Het witte vlak is heel dun, grijs en roze schemeren er doorheen. Vlakken in maar liefst veertien verschillende tinten. Toch is met enkele basiskleuren gewerkt en de kleuren zijn gemengd tot het één familie werd.
Frida Spaink – Zonder titel 1972 acryl op doek 31×41 cm
Zo gaat de blik rond en eindigt rechtsonder waar de handtekening ‘Spaink’ zegt. Het enige antwoord van dit kleine doek op de vragen die het oproept. Het etiket aan de achterkant vermeldt ‘Zonder titel’, ook al geen aanknopingspunt. De kunstenaar blijkt ‘H.F. Spaink’, nader aangeduid als Frida. Ze fascineert wel, de onbekende maker van dit juweeltje. Mooi is zelfs het smalle dunne randje wit doek, er is niet door geschilderd tot aan de rand. Je vermoedt een behoedzaam en aandachtig schilderes.
Het valt nog niet mee om informatie te vinden over Frida Spaink, die het werk schilderde dat al enige tijd bij Kunstuitleen De Bevelanden op een rek staat te wachten op een lener. Internet geeft geen geheimen over de kunstenaar prijs. Uiteindelijk is het enige dat gevonden wordt een korte tekst geschreven door Frida Spaink zelf.
Frida Spaink
In Den Haag geboren in 1931. Op haar 17e werd ze illustrator bij V&D, waarvoor ze vooral modetekeningen maakte. ’s Avonds volgde ze lessen aan de Academie voor Beeldende Kunsten, liefst wilde ze vrij kunstenaar worden. Rond 1955 verhuisde Frida Spaink naar Amsterdam waar ze bij reclamebureaus ging werken. Ze exposeerde haar vrije werk, onder meer bij Pulchri Studio in Den Haag, verkocht ook wel maar kon er niet van leven. In 1965 waagde ze de oversteek naar de Verenigde Staten, waar ze ging wonen in Washington en als modetekenaar werkte voor grote warenhuizen en in haar werk succes kende. In 1970 keerde ze terug naar Nederland, de gedachte was een tijdelijk verblijf hier maar het werd definitief. De kansen op werk waren in de Verenigde Staten verminderd; modetekeningen en illustraties waren door fotografie verdrongen. Ze ging wonen in Rotterdam en verhuisde later naar Gelderland, waar ze nu nog woont.
Zonder titel 1973
In de jaren zeventig exposeerde ze vaak haar vrije werk. Ze werkt in acryl, olieverf, aquarel en krijt. Opvallend is dat ook haar stillevens uit die tijd ‘Zonder titel’ heten, de groene flessen en citroenen blijven onbenoemd. De werkelijkheid is vooral een aanleiding om een kleurige compositie te maken – de groene flessen zijn ondoorzichtig en lijken gekozen vanwege de contour en de mogelijkheden om te spelen met vormen en restvormen.Abstract 1975
Er kwamen schilderijen met titels als ‘Washington negerbuurt’, alledaagse taferelen met mensfiguren in het Amerikaanse straatbeeld, geobserveerd in haar tijd in de Verenigde Staten. Geschilderd overigens na terugkeer. Enerzijds illustratief, tegelijk met gevoelige en doorwerkte verfhuid.Zonder titel, aquarel
In een laatste periode werkt Frida Spaink voornamelijk in aquarel. In deze werken is duidelijk een Oosterse inslag te zien, ze is geïnspireerd door Japan. De vormen vloeien vrij uit, kalligrafische tekens lijken het. Het werk heeft in de loop van de tijd aan vrijheid gewonnen. Nog bijna dagelijks is Frida Spaink aan het schilderen ondanks gevorderde leeftijd.
‘Zonder titel’ van Frida Spaink lenen? Het kan bij Kunstuitleen De Bevelanden.